
 
 

1 
 

NEWS CORPORATION TABLOIDS AND 
PRESS PHOTOGRAPHY DURING THE 
2013 AUSTRALIAN FEDERAL 
ELECTION 
 
 

Author 

 

Sally Young, Australian Research Council Future Fellow, School of Social and Political 
Sciences, The University of Melbourne, Australia, s.young@unimelb.edu.au 

http://ssps.unimelb.edu.au/about/staff/assoc-professor-sally-young 

Disclosure statement: For the past two years, the author has written a monthly column for 
Fairfax Media, a newspaper publishing competitor of News Corporation Australia. 

 

ACKNOWLEDGMENTS 

 

With thanks to my project colleagues, Fay Anderson, Kate Darian-Smith, Michael Gawenda, 
the many photographers interviewed for the project, and to Nikki Henningham and Kaye 
Quek for research support.  

 

FUNDING 

 

This research was supported under the Australian Research Council’s Linkage Projects 
funding scheme (project number LP120200458) with support also provided by the National 
Library of Australia and the Walkley Foundation as partner organisations. 
 

 

 

  

mailto:s.young@unimelb.edu.au
http://ssps.unimelb.edu.au/about/staff/assoc-professor-sally-young


 
 

2 
 

 

Abstract  
Academic attention has often been focused upon analysing words in journalism texts and, 
consequently, the impact of photographs in newspaper journalism has tended to be 
overlooked. This is problematic because images are a key method by which news is selected, 
framed and communicated, particularly in tabloid newspapers. This article focuses upon 
criticisms that tabloids from Rupert Murdoch’s News Corporation Australia were biased—
against the Kevin Rudd-led Labor government and towards Tony Abbott’s conservative 
Liberal-National Coalition—during the 2013 federal election in Australia. Through an 
analysis of front-pages, this article explores how photographs contributed to reporting the 
campaign and expressing the strong political preferences of News Corporation. The article 
concludes that Murdoch’s Australian tabloids shifted towards a British-style overt 
partisanship in their reporting of the 2013 election. Images were at the forefront of that shift 
as they are a powerful tool for conveying messages of newspaper support and opposition and 
occupy a central place in how political issues, events and individuals are represented and 
understood. 
 
Keywords: Australia, bias, News Corporation Australia, press photography, Rupert Murdoch, 
tabloid newspaper journalism, UK.  
 

Introduction  
The British tabloid press is notoriously partisan and Rupert Murdoch’s tabloid the Sun 
particularly well-known for overt political endorsements and rejections on its front-pages 
(“THE SUN BACKS BLAIR” (1997); “LABOUR’S LOST IT… Now it’s lost The Sun’s 
support too” (2009), “SAVE OUR BACON. Don’t swallow his porkies and keep him OUT” 
(2015) (see also Evans 1984; McNair 2000, 146-55; Martin 2015). In Australia, there have 
been historical occasions when Murdoch’s newspapers were criticised for biased pro-Labor 
reporting (most notably in 1972) and anti-Labor reporting (particularly in 1975 when some of 
its own journalists went on strike to protest editorial interference and bias (Cryle 2008, 137-
45)). However, in comparison to the partisan-style reporting of elections in the UK, 
Australian newspapers have traditionally been far more temperate and centrist, blandly so 
according to some critics (see Young 2011, 232-3). The political economy of Australian 
newspapers influences this.  

Generally, a small media market in Australia reduced opportunities for overt partisan 
bias because it is commercially unsound to risk alienating so many potential consumers when 
support for the major parties tends to divide quite evenly. In many capital cities, Murdoch’s 
papers are often in a monopoly position as the only outlet or only tabloid. Partisan support has 
therefore tended to be more measured and less overtly partisan. This helps explain why a 
study of newspaper bias concluded that: “Australian media are quite centrist, with very few 
outlets being statistically distinguishable from the middle of Australian politics” (Gans and 
Leigh 2009, 1). Another study by different academics using a different methodology also did 
not “find any evidence of systematic bias towards one political party” (APC 2008, 38). 

However, since the mid-2000s there has been increasing criticism that the Australian 
Murdoch press has become more partisan, anti-Labor and especially anti-Greens (the Greens 
were Labor’s coalition partner in government between 2010-2013). The company’s reporting 



 
 

3 
 

of the 2013 election led to pointed criticism that the Australian Murdoch press had shifted to a 
more British-style of overt press partisanship with unusual front-page declarations of support 
and editorial directions to readers to vote Labor out (Tiffen 2013a, 2013b; MacCallum 2013; 
McKnight and Hobbs 2015). This was particularly evident in the Daily Telegraph (published 
in the state of New South Wales) and the Courier-Mail (Queensland). 

Rupert Murdoch is a globally controversial figure however, in Australia, the power 
and influence of his news media organisation is exacerbated by the high proportion of news 
outlets its owns, or is involved in, the nature of the political environment and significant, 
close relations between key media and political players (Chadwick 1989). Despite his 
geographic distance as a now American citizen, Murdoch is seen as a looming and significant 
presence in Australian politics. In three out of Australia’s eight state and territory capitals, the 
Murdoch press effectively operates as a monopoly and, in the two largest states (New South 
Wales (NSW) and Victoria), it faces no tabloid competition, only a rival broadsheet-style 
newspaper (published by Fairfax Media). 

During the 2013 federal election campaign, critics alleged that newspapers published 
by News Corporation Australia (the Australian arm of Rupert Murdoch’s international media 
business) ran a stridently partisan editorial line favouring Tony Abbott and the Coalition with 
a degree of biased political reporting unseen since Murdoch’s 1975 anti-Whitlam/Labor-
government reporting (e.g. Tiffen 2013b; Manne, 2013). News Corporation representatives 
and tabloid editors refuted the allegations of bias or, generally, defended their reporting as 
legitimate examples of passionate engagement with key national issues in Australia rather 
than bias (e.g. Williams quoted in Stephens, 2013).   

In a highly unusual occurrence, during the campaign, even the sitting prime minister, 
Labor’s Kevin Rudd, publicly accused Murdoch and News Corporation of bias (Coorey and 
Massola, 2013). There was a background history to such claims. Both the Rudd and Gillard 
Labor governments had a testy, and sometimes poisonous, relationship with the Murdoch 
press in Australia (Young and Ricketson 2014). A key point of contention was the Labor 
government’s 2012-13 inquiry into media accountability (the Finkelstein inquiry) and its 
failed attempts to introduce new legislation mandating procedures for media scrutiny and 
accountability.  

In the 2013 election campaign, marginal seats in NSW and Queensland were sites of 
key electoral contest. The Coalition needed to win key marginal seats in these states in order 
to win government. On the first day of the campaign, the front-page of the Daily Telegraph, 
the monopoly tabloid in NSW, told readers that: “Finally, you now have the chance to… 
KICK THIS MOB OUT” (Figure 1). This type of reporting led the Labor prime minister 
Rudd to publicly accuse Murdoch of wanting to “destroy the Labor government and its 
national broadband network” policy in order to protect Murdoch’s Foxtel pay television “cash 
cow” (Coorey and Massola 2013). In an appearance on the ABC’s 7:30 program, Rudd also 
suggested that commercial interests and media policy were behind Murdoch’s opposition to 
the Labor government (ABC 2013a).  

News Corporation’s rivals, Fairfax Media (which publishes rival newspapers in 
Melbourne and Sydney and a national financial newspaper), and the Guardian (which is an 
online-only outlet in Australia), revealed that Murdoch had personally “conscripted” his 
“tough-guy” “lieutenant” Col Allan from his position of editor-in-chief of the New York Post 
to come to Australia the week before the election began (Wright 2013). There were 
suggestions that Allan’s presence in Australia at that particular time was strong evidence of 
Murdoch issuing “riding instructions” to his outlets about how to cover the election in order 
to advantage a preferred candidate—a practice which News Corp has a reputation for 
enforcing (Suich 2004; Manne 2013; Guthrie 2013; McKnight 2012). Rudd claimed to have 
received an insider’s account of a meeting that occurred after Allan’s arrival in which Allan 



 
 

4 
 

had reportedly instructed News Corporation editors to “go hard on Rudd [from day one]… 
and don’t back off” (Taylor 2013).  

Despite the many accusations of bias made about the reporting of the 2013 election, 
bias is not a straightforward, easily-identifiable entity. In academic research, bias is a heavily 
contested concept in terms of what it is, how to define and measure it and whether it is 
desirable or undesirable to have a partisan press (see Young 2011, 229-54). It is also 
important to note that the Australian Press Council (1977) has asserted that a newspaper “has 
a right to take sides on any issue”. In its election guidelines it “upholds the right of a 
newspaper… to favour the election of one party and to oppose the election of another” but it 
still expects that news reports should be fair and balanced, and that fact and opinion be made 
clearly distinguishable (APC 2009). 

Newspapers in Australia have traditionally supported the conservative side of politics 
(Economou 2008). However, support was expressed most strongly in newspaper editorials. 
There was, and still is, a strong sense (including in Press Council directives), that news and 
opinion should be separate. What appeared to be most unusual in 2013 was the seemingly 
dramatic shift in News Corporation tabloids to a more overt style of expressing direct partisan 
preferences in news and on front-pages. This article explores that contention but, in particular, 
explores the important role of photography in that shift.   
 
Tabloids and Photography 
 
Traditionally, the “special place” accorded to photographs in news reporting has been “on the 
grounds that the visual record is a purer, more accurate reflection of reality than any verbal 
report could be—the “‘seeing is believing’ syndrome” (Griffin 1992, 96). But photographs, 
like the words in news reports, are carefully selected, edited and placed to evoke particular 
feelings or opinions. Some photographs are staged in the sense that they are contrived or pre-
arranged by the photographer and subject. Others are published out of context, re-touched or 
otherwise manipulated, especially in an era of digital photography. However, these decisions 
and processes are usually obscured.  

The ideological basis for producing and selecting photographs is hidden from public 
view just as, in broader journalism, the ideological basis for producing and selecting news 
stories is hidden from view. Stuart Hall (1981, 241-2, original emphasis) argued that the 
central function of press images is to “support the credibility of the newspaper as an accurate 
medium” because they appear “literally to reproduce [an] event as it really happened…” and 
thereby “guarantee and underwrite [the newspaper’s] objectivity”. Hall says this “suppresses” 
the “selective/interpretive/ideological function…” of news photos as well as neutralising the 
“ideological function” of the newspaper itself (Hall 1981, 241-2).  

However, tabloids use photographs in quite distinctive ways. The cropped, candid, 
often sensationalist photograph was a key element of popular press story-telling and the 
image really defined the rise of tabloid journalism in the 1920s (Adatto 2008,46-7). So 
entwined were images and tabloids that broadsheet newspapers were initially reluctant to use 
them. Images were considered low-brow and inferior to more serious text-based reporting 
because the image was so heavily associated with the populist tabloid press (Anderson 2014, 
49; see also Evans 2001, 44, 63). Many broadsheets took longer to incorporate photographs in 
their news reporting and even longer to make them central to their front-pages.  

Tabloids used photographs earlier and, more prominently but they also used 
photographs differently, to deliberately set themselves apart from the values of the serious, 
elite press (Åker 2012, 334; Becker 2008). Historically, some of the ways they achieved this 
were by using candid pictures, seemingly taken by accident, also using extreme sizes (both 



 
 

5 
 

big and small), combining photographs and using photos which “violat[e] what is seen as 
good composition” (Åker 2012, 334).  

Tabloid newspapers are well-known for the dominance of sensational images over text 
on their pages, and particularly on front pages. Tabloids have a historical tradition of using 
photographs in ways that appeal to emotions and feelings rather than to the values of 
photographs as evidence of truth and objectivity seen in broadsheet-style news. Karin E. 
Becker (2008, 94) has argued tabloids thus use photographs to “both support and contradict 
the institutional standards of journalistic practice”, presenting news events as “serious and 
emotional” at the same time. Similarly, Hansen et al (1988, 218) have noted that tabloids have 
a tradition of “rather than proclaiming a stance of ‘objective’, independent reporting, coolly 
presenting facts and opinion, tabloids often seek to champion causes and police moral 
boundaries in a deliberate display of emotional partisanship”. Images play a key role in this 
different epistemology of news.  
 
Newspaper photographs, ideology and bias 
 
Given the pervading sense that photographs capture reality and “never lie”, as well as the 
more traditional academic focus on words and language, Hansen et al (1988, 189) has noted 
that “Visual analysis is possibly the ‘poor relation’ in mass communication research”. This 
neglect is despite the fact that visual images and press photographs are key elements in news 
coverage. The centrality of the media to today’s societies has contributed to a widespread 
image culture (Adatto, 2008).  

Studies have shown that visual images and photographs attract readers to news stories 
(Garcia et al 1991), are better remembered than verbal or written information (Pavio and 
Csapo, 1973) and foster more “cognitive elaboration” (thinking about something) (Lynn, 
Shavitt and Ostrom, 1985). Most significantly, studies from a variety of disciplines have 
uncovered strong evidence that photography and other visuals can influence opinions and 
attitudes (e.g. Nisbett and Ross, 1980; Paivio, 1991; Gibson and Zillmann, 2000; Gibson et al, 
2001; Ottati and Deiger, 2002).  

The general neglect of the visual carries through into the more specific study of 
political bias. When bias is studied in academic work, allegations of specific incidences often 
focus upon the words used in news reports and headlines. There were no shortage of 
interesting textual references during the 2013 election including the infamous “KICK THIS 
MOB OUT” headline and other rich examples from news reports, opinion columns and 
editorials. However, to look only at the words that were used is to, literally, miss much of the 
picture.  

If visual images are important to news reporting and how audiences perceive things 
generally, then they are of particular significance during election campaigns when published 
images may have an impact upon how voters perceive candidates, policies and events and 
therefore, upon how they ultimately chose to vote. D. S. Martin (1978) found that voting 
decisions for Australian local government elections were strongly related to the first 
impressions voters had formed of candidates based upon photographs they had seen of 
candidates in newspapers. Alexander Todorov et al. (2005) found that even quick glances at 
candidate photographs could influence evaluations of the candidates’ competence (see also 
Rosenberg et al, 1986; Rosenberg and McCafferty, 1987).  

In the US, Andrew Barrett and Lowell Barrington (2005b) found that newspaper 
photographs shape how voters evaluate a candidate’s personal traits, their general impression 
of that candidate, and their decision whether to vote for that candidate or not. In an era of 
highly mediated politics, where the Australian media news reports overwhelmingly frame 
elections as contests between major party leaders (Young 2011, 178-81), visual images of 



 
 

6 
 

those leaders may have a substantial effect in influencing reactions to them and their parties. 
Faces are especially crucial. Lanzetta et al. (1985) found that candidate facial expressions of 
happiness/reassurance, anger/threat, and fear/evasiveness were perceived differently, elicited 
different psychophysiological responses, and were capable of arousing and influencing 
viewers. Other studies have found similarly that leaders’ facial displays elicit strong 
emotional responses from viewers (e.g. Sullivan and Masters 1988). 
 
Method 
 
One of the few studies specifically on political bias and news photography during elections is 
an American study by Barrett and Barrington (2005a) who used quantitative content analysis 
to study images and found that candidates who were endorsed by a particular newspaper—or 
whose political leanings matched the political stance of a particular paper—were represented 
more favourably in photographs than their opponents. They found the “favorableness” of 
photographs varied “markedly” depending upon whether the candidate was the newspaper’s 
preferred candidate or not (Barrett and Barrington 2005a, 609). 

News Corporation’s tabloid newspapers—particularly the Courier-Mail and the Daily 
Telegraph—were open about their preference for a Tony Abbott-led Coalition government in 
2013. Editorials and the comments of their editors demonstrated this clearly during the 
election, including in strongly-worded election-eve editorials. One of the  key questions 
addressed in this paper is whether such strong political preferences “seeped”—either 
unconsciously or deliberately—into the selection of visual images used in stories reporting the 
election campaign.  

From the day the 2013 election was announced (4 August 2013), until two days after 
polling day (9 September), the author collected, and photographed, the front-pages of the 
Murdoch/News Corporation-owned tabloids, the Daily Telegraph (NSW), Courier Mail 
(Queensland), Herald-Sun (Victoria), Mercury (Tasmania) and the Advertiser (South 
Australia). Any front-pages that did not refer directly to the election or reported it in text only, 
were excluded from the study. Only front-pages that included a photograph or visual image 
that was at least a half-page in size to report the election were included. This led to a total 
sample of 60 front pages.  

Rather than performing a quantitative content analysis on such a small sample, the 
author took a qualitative approach. There is no one method for visual analysis of photographs. 
The analysis presented in this article draws upon semiotic analysis and how meaning is 
generated through signs, including how codes in images encourage preferred readings by 
viewers (van Leeuwen 2005). This includes paying attention to narrative and conceptual 
patterns in photographs including size, colour, association with established symbols, but also 
relationships and perspective, as well as matters of composition, including the information 
value of the photograph, its salience and framing (Kress and van Leeuwen 1996). This study 
therefore attempts a similar project to that undertaken by Goodnow (2010) who used semiotic 
analysis to uncover bias in eight photographs contained in a Time photo essay on Barack 
Obama and Hillary Clinton in the 2008 Democratic presidential campaign.  However, the 
present study also draws upon discourse analysis and applies it to images, and the text 
accompanying images, as a way of paying attention to the practices of institutions 
(specifically news organisations, and even more specifically, three of News Corporation’s 
tabloid newspapers) and the way issues of power, truth and technology are communicated 
(van Dijk 1998; Fairclough 1988). Three distinct and recurring themes were identified in the 
way the 60 images were used and eleven examples are provided in this article to illustrate, 
critique and review these techniques. The analysis below aims for depth rather than breadth in 
order to facilitate a nuanced understanding of how the Murdoch tabloids used images to 



 
 

7 
 

promote a particular narrative of the election, and to promote a particular outcome—the 
election of an Abbott-led Coalition government. 
 
Frame 1: A Rudd Labor Government loss as inevitable 
 
News Corporation tabloids were neither subtle nor dispassionate in their framing of the 
election. As mentioned, the headline for day one of the campaign in the Daily Telegraph was 
a directive to “KICK THIS MOB OUT”. The headline provoked much debate in Australia for 
its unusual aggressiveness and overtly partisan style of editorial direction and not least 
because the full entreaty to kick Rudd/Labor out was directly addressed to readers: “you now 
have a chance…” (my emphasis) (Figure 1). Less remarked upon in the debate was the 
photograph of Rudd selected for that first day of campaigning. Rudd’s face, but especially his 
mouth, was a key signifier in the tabloid news reporting. Facial expressions convey 
information that is so biologically and socially important to humans that we have evolved 
complex systems of decoding and interpreting what they mean. In Figure 1, Rudd is mid-
speech. His expression—open mouth, lips apart and pursed—is unflattering. This was an 
early, and still fairly mild, image. Later images were more unflattering. The open-mouth 
representation invites readers to see Rudd as ungainly/foolish, thus inviting ridicule or 
contempt.  Given how often politicians speak, there are ample opportunities to photograph 
them mid-speech and to represent them in this visually unfavourable manner. Even casual 
observers of British politics have noted that the mid-sentence photograph is one way that 
partisan newspapers represent politicians they disapprove of, by showing them with their 
mouth hanging open, and that Gordon Brown was a regular target of that particular technique 
(e.g. Stubagful 2013). 
 
 
[[Figure 1 about here]] 
 

Later in the 2013 Australian federal election campaign, photographs were used to 
build up a narrative that Rudd/Labor’s loss was both inevitable and desirable. Because 
election candidates need voters to  view them as having a realistic chance of success, 
representing a party leader as the “inevitable loser” is potentially a very damaging frame. 
Figure 2 shows how the Courier-Mail used a photograph of Rudd with a hand gesture that is 
made to signify someone should get back, or go backwards, in the direction of the thumb. The 
hand gesture supports the headline, in which the paper editorialised that it was “TIME [for 
Rudd] TO ZIP”. This headline was also parodying one of Rudd’s signature phrases. To end 
press conferences, Rudd often remarked that he had to “zip” (meaning he had to leave). In this 
photograph, Rudd is again shown with his mouth open and lips prominent. Ostensibly, the 
article was reporting the findings of a “shock” poll that suggested Rudd might lose his own 
seat (ultimately, he did not). However, if the headline is read on its own (which is made more 
likely by the fact that it is the only capitalised, large font words on the page), it also reads as a 
direction, a commentary that Rudd should go, that his time is up.  
 
 
[[Figure 2 about here]] 
 
 

Figure 3 shows a highly symbolic front-page photograph. On 1 September, Rudd 
launched Labor’s election campaign. In Australia, campaign “launches” in recent years have 
been held towards the end of the camapign and function more as a summary speech. It is 



 
 

8 
 

traditional for the spouse of the candidate to appear at the end of the speech and give them a 
congratulatory hug or kiss and then, to be photographed—usually with the extended family 
who come on stage for that moment. This photograph captures the fleeting moment of Rudd’s 
wife Thérèse Rein hugging Rudd. It is a deep hug and the reader is instructed how to interpret 
the image by the headline “THE LONG GOODBYE” suggesting the end for Rudd, that he 
will lose the election. Although the two in the photograph were smiling prominently when on 
stage (Figure 4 is more representative of their demeanour), the hug photo has been framed as 
representing sorrow and departure, the passing of an era. It even suggests a resigned 
acceptance of the inevitable loss within the Rudd camp which  might make the act of voting 
against Rudd/Labor more palatable to voters who were still unsure about whether to follow 
the newspapers’ instructions about how to vote.  
 
 
[[Figure 3 about here]] 
 
 

On the same day, the Daily Telegraph instead showed a more traditional, and positive, 
image of a smiling Rudd with his family to report Labor’s campaign launch (Figure 4). But 
any positive reading of that image is strongly diluted by the presence immediately below of a 
starkly negative headline. That headline does not refer to the election launch which was 
judged undeserving of its own headline in the Daily Telegraph. Instead, the headline below 
the photograph was about insurance companies—”A PREMIUM RIP-OFF”. Its placement 
attaches a negative association to the image above and means that it could be read, by a casual 
reader, as a direct indictment of Rudd/Labor. The Mercury’s front-page that day (not shown) 
was very similar. It also included a headline below a very similar photograph. That headline 
was: “TAFE TAKEOVER THREAT” which turned what Labor believed was a positive 
policy into a negative by stating that Rudd “threatened to take control of TAFE colleges if 
states do not fund them properly”. “Threat” was an important word: the sentence would have 
read very differently if it had begun “[Rudd] promised to take control of TAFE colleges...” 
(Mercury, 2 September 2013).  
 
 
[[Figure 4 about here]] 
 
 

When the Coalition had held its campaign launch a week earlier, the front-pages were 
in stark contrast to figures 3 and 4. The Courier-Mail and Daily Telegraph chose the same 
image of Abbott’s launch, albeit cropped differently (not shown). The photograph was a very 
positive image. It showed Abbott, his wife, two telegenic daughters and his Liberal colleague 
Julie Bishop, laughing and smiling. In the Courier Mail, the accompanying headline was 
“FAMILY TRUST”. The Herald Sun in Victoria captioned a different image of Abbott with 
his wife and two daughters from the event as “WE WON’T LET YOU DOWN” (26 August 
2013). 

Although this article focuses upon front-pages of hard-copy printed newspapers, it is 
important to note that audiences (and revenues) for printed newspapers are declining and the 
ways in which photographs are used by newspapers on their websites and mobile products are 
of growing significance. I therefore raise below one important example from the Courier-
Mail’s website because it signifies that trend and shows the “inevitable loss” frame but it also 
raised key questions about ethics and the selection of photographs. 



 
 

9 
 

On the 21st of August, at the mid-way point of the campaign, with seventeen days 
remaining to polling day, the Courier-Mail’s website published a photograph of a very 
sombre-looking Rudd and his wife, Thérèse Rein, under the headline “Party Games: Labor’s 
campaign bus is careering out of control as it hits the halfway mark” (Figure 5). As Stuart 
Hall (1981: 229) has noted: “It is a very common practice for the captions to photographs to 
tell us, in words, exactly how the subject’s expression ought to be read”. In this case, the 
caption under the photograph describes Rudd as “like an angry PM…” The clear impression 
from this photograph, as Crikey’s Richard Farmer (2013) pointed out, is of “a couple who are 
down and virtually out”.  
 
 
[[Figure 5 about here]] 
 
 

The day this image was published online, Thérèse Rein tweeted that it was actually a 
photograph which had been taken 15 days earlier at the Australian War Memorial. The two 
were sad because they were listening as the names of soldiers killed in Afghanistan were read 
out. After readers criticised the newspaper for publishing a misleading photograph, the online 
Courier-Mail removed the image and replaced it with a more recent one showing a smiling 
Rudd and Rein on the campaign trail. 

It is rare that a debate about image manipulation by a news organisation reaches the 
public domain but this incident occurred when there had already been vigorous accusations 
that News Corporation was slanting its news coverage to diminish Labor’s chances. Despite 
the traditional notion of news photography as providing an unfiltered and accurate snapshot of 
real events, there have long been debates about what news photographs actually show and 
about the ethical considerations of newspaper photography (e.g. see Wilcox 1961). The 
Courier-Mail’s use of an out-of-context file photograph to promote a particular narrative—of 
a sombre couple who were losing the election—was just an unusually public example of an 
ethical lapse that breached the trust of its readers.  
 
Frame 2: Rudd as a figure of ridicule 
 
Rudd’s lips were a recurrent symbolic device in front-page photographs. Figure 6 shows a 
photograph of his lips pursed together in an exaggerated frown. It represents him as petulant, 
but also somewhat foolish, frowing in an almost comically childish manner that invites 
ridicule. It is difficult to tell whether there has been any photographic editing of this image to 
enhance the downturned mouth and pouting lower lip. However, there is no mistaking the 
photo editing on Figure 7. 
 
 
[[Figure 6 about here]] 
 
 

The ease with which digital manipulation can be achieved today has heightened 
debates about the ethics of news photography (e.g. see Reaves 1993; Newton 1998). The 
front-page shown in Figure 7 was, by Australian newspaper standards, a remarkable and 
controversially edited photograph during an election campaign. Three separate photographs of 
Rudd, one of his Labor ministers and a Labor MP were edited onto the uniforms of television 
characters, two of them the inept Nazis from the 1960s television program Hogan’s Heroes. 
Rudd’s lips were contorted in a very similar manner to the Figure 6 photograph. Although 



 
 

10 
 

some authors have suggested that editing to depict something that is obviously not real 
characterises the tabloid approach to visuals (Åker, 2012: 334; Becker, 2008), photographs of 
politicians during elections in Australia had, until this point, generally escaped such 
treatment. The Hogan’s Heroes photograph could be viewed as a tabloid trying to eject “more 
humour, more escapism” into its reporting of politics, as News Corporation’s then CEO John 
Hartigan (2009) had expressed a desire for years earlier. Alternatively, depicting Labor 
leaders as bumbling Nazis could be viewed as a more sinister and malicious incursion into 
electrical politics.  
 
 
[[Figure 7 about here]] 
 
 

The Courier-Mail also applied extreme digital editing at a key point in the campaign. 
With Queensland a key state for Labor, the party recruited former Queensland Labor premier 
Peter Beattie as their “star candidate” for a key marginal seat in Queensland. Figure 8 shows 
how the Courier-Mail, the only printed metropolitan newspaper in the state, represented this. 
Beattie was a “clown” with Rudd and Beattie framed by circus tents. Rudd’s lips in this image 
are again significant to the symbolism—open-mouthed, lips protruding—and, in this case, 
may have been edited. The author could find no other photo of the event showing this strange 
expression on his mouth even after watching original videos of the press conference at which 
this image was taken. Rudd did point his finger at Peter Beattie at this event but, in this 
image, Rudd’s hand appears to have been photoshopped from a different photo, taken at a 
different angle. 
 
 
[[Figure 8 about here]] 
 
 

According to the Courier Mail’s article on this front-page, its pretext for the headline 
and circus images was that Peter Beattie was known to like “clown[ing] around for the 
cameras”. That seemed a remarkably thin justification for such an elaborate, and ridiculing, 
front-page representation of a candidate during an election when that representation, in the 
only metropolitan newspaper for that seat, could damage his prospects of success. Media 
Watch host Paul Barry argued the front-page: “…had one clear purpose: to damage Labor in 
Queensland” (ABC 2013b). (Beattie was ultimately beaten by the Coalition’s candidate for 
the seat). 

The photos in Figures 7 and 8 were heavily, and very obviously, edited to lead readers 
to view Labor and Rudd in highly negative terms: as fools, clowns and Nazis. The images 
were clearly not a “window on reality” in the way newspaper photographs have traditionally 
been conceived. Instead, they were consistent with tabloid “journalistic discourse that is 
irreverent [and] antagonistic…” (Becker, 2008: 95). On other occasions, when photographs 
alone did not capture the level of intended meaning, the Daily Telegraph used cartoons as 
visual images and depicted Rudd as a children’s Mr Men storybook character. He was dubbed 
“Mr Rude” in a Daily Telegraph alongside a cartoon drawing of him as an angry story book 
character. In another front-page article, he was drawn as “Mister Chatterbox” (not shown).  

The “Chatterbox” and “Mr Rude” headlines related to a series of scheduled campaign 
events. Demonstrating News Corporation’s central role in elections, it organised and hosted 
two campaign forums. During the forum held in Brisbane, on 21 August, Tony Abbott stated 
of his opponent Rudd, just after Rudd had spoken, “Does this guy ever shut up?”. The 



 
 

11 
 

Courier Mail approvingly included the quote on its front-page and dubbed it: “the question of 
the night”. Again, the paper selected a photograph of Rudd mid-speech, mouth-open, lips 
prominent and hand gesturing to support the headline, conveying to readers that Rudd was 
verbose and a figure deserving of scorn. The headline was unusually disrespectful to apply to 
a national leader. It is difficult to imagine, for example, an American newspaper saying of a 
sitting US President; “DOES THIS GUY EVER SHUT UP?”. 
 
 
[[Figure 9 about here]] 
 
 
Frame 3: Abbott and patriotism 
 
In stark contrast to the visual representations of Rudd, the images of Tony Abbott published 
on News Corporation tabloid front-pages were overwhelmingly positive and noticeably 
presidential in nature. The front-page shown in Figure 10 is representative of these and is also 
highly symbolic. Published on polling day and headlined “YOUR TURN”, it shows Rudd 
looking over his shoulder at Abbott, who has his hand on Rudd’s shoulder. The headline has 
an ambiguity to it. If read in the context of the text above, the “you” in “YOUR TURN” refers 
to the reader/voter who now has a chance to have a say on polling day. However, if the 
capitalised large words “YOUR TURN” are instead read in conjunction with the photograph, 
it appears to suggest that, because Rudd’s mouth is open, he might be the one saying “YOUR 
TURN” to Abbott. Read together, the text and image suggest viewers are seeing a symbolic 
and unscripted moment of Rudd passing the baton on to Abbott, who is accepting of the role 
and consoling Rudd.  
 
 
[[Figure 10 about here]] 
 
 

Four front-pages showed Abbott alone, in a composed, quite professional portrait 
form, as opposed to the type of candid photographs that tabloids are known for. Three of these 
included an Australian flag fluttering behind him. The flags appear to have been added to the 
photographs through digital editing. The accompanying headlines further instructed the reader 
how to interpret the visuals and framed Abbott as a strong leader, the deserved, inevitable 
victor. The front-page shown in Figure 11 is an example. It states the newspaper’s stance 
unambiguously, that: “AUSTRALIA NEEDS TONY”, but other similarly formal, positive 
and posed photographs were headlined: “TONY’S TIME” and “I’M READY” (not shown). 
These digitally manipulated images can only be read as a photographic form of editorialising. 
 
 
[[Figure 11 about here]] 
 
 

Photographs of Abbott with the Australian flag  continued even on the day after 
polling day—Abbott’s first day as Prime Minister. On 8 September, the Sunday Mail had a 
photograph of a smiling Abbott with a fluttering Australian flag behind him. This editing 
appears to have been a deliberate and repeated device used to signify patriotism and 
leadership. Politicians go to great lengths to activate this type of symbolism for themselves by 
having flags placed behind them during speeches and press conferences, flags on their 



 
 

12 
 

campaign advertising and letters and, often, on their cars and on their desks. Therefore, for a 
news organisation to repeatedly edit the flag in to photographs suggests they were trying to 
obtain those politically important associations—of national leadership, patriotism and 
strength—on his behalf. While there is no known research on this phenomenon in Australia 
and the cultural context of patriotism is quite different, an American experimental study 
published in Psychological Science found evidence “that nonconscious priming effects from 
exposure to a national flag can bias the citizenry toward one political party and can have 
considerable durability” (Carter et al 2011).  
 
Photographers’ positions and views 
 
Today, the ubiquity of the visual image makes it easy to forget, as Fay Anderson (2014, 51) 
points out, that “photography only became a separate and compelling staple in Australian 
newspaper journalism in the late 1950s”. Prior to the 1950s, “press photography was often 
subsidiary, static and unevenly integrated” (Anderson 2014, 51). Since then, the electronic 
revolution in press photography has been a major development which has had a significant 
impact on photographers’ work.  

In some respects, digitisation is liberating because it allows photographers more time 
in the field without the burdens of doing the time-consuming film development processes. 
However others see negative consequences as well. Peter Davis (2004, 12) argues that 
newspaper photographers have become increasingly “alienated” from their work as they are 
less involved in how their images and stories are being represented (see also Becker 1991). 
The effects of digitisation seem more pronounced for photographers at tabloid newspapers 
(Tirohl 2000). This seems especially true for Australian tabloids. Elgar (2002, 7) found that 
Australian broadsheet news photographers have had higher levels of control over their final 
image than tabloid newspaper photographers, as well as higher levels of confidence in the 
ethics of their organisation. 

The high concentration of press ownership in Australia has led to a small number of 
potential employers, fostering employment insecurity and a greater tendency to cede authority 
to editors and newsroom hierarchies (Griffin 1995; Kobré 2002). Digital editing, re-touching, 
manipulation and selection in news photography were all evident in the visual images used in 
the Murdoch tabloids. Doctored images designed to ridicule and damage Rudd contrasted 
with serene profiles and gentle close-ups of Abbott with the Australian flag behind him. 
Drawings of Rudd as a cartoon character, photoshopped images of him, and his candidates, as 
either Nazis or clowns sent a strong message. Using cartoons and manipulating photographs 
allowed editors to convey a message through metaphor and stereotypes without need for 
recourse to “reality”. News Corporation tabloids’ use of photographs was “anti-authoritarian 
and populist” (Becker 2008, 95). Their use of photographs represented very well Åker’s 
(2012) argument that the tabloid use of photographs is a “break with professional 
photography” and part of a “de-professionalization of photography”. In their move away from 
news photographs as bearing witness and representing truth, Rodney Tiffen (2013a) stated 
bluntly that the Daily Telegraph’s editors behaved ‘like a group of ageing attention-seekers 
who have just discovered Photoshop’.  
 
The impact and influence of visuals 
 
Stuart Hall (1981, 231) noted that the way a newspaper inflects ideological themes through its 
use of visuals is “governed by the newspaper’s policy, political orientation, its presentational 
values, its tradition and self-image”. The political atmosphere of News Corporation Australia 



 
 

13 
 

leading into the election, an organisation often described as “tribal” and viewed as politically 
powerful in Australia, is not in any doubt. News Corporation supported the Abbott-led 
Coalition and advocated for its election in a way that, by Australian norms, was unusual and 
much more like a British-red-top partisan expression of newspaper support. Given the 
strength of News Corporation’s conviction, this intensity influenced the selection of party 
leader photographs, and especially those used by the Daily Telegraph and the Courier-Mail. 
News Corporation’s selection of photographs strongly reflected its overall political 
atmosphere and was consistent with the political slant of its editorial pages. 

Whether such selections occur unconsciously or deliberately remains a question for 
further exploration. Conscious bias cannot be proven here but it certainly cannot be 
discounted. The selection of photographs may have resulted from editorial direction (“riding 
instructions”) or from employees in a declining and concentrated ownership market inferring 
what their outlet “wanted” (or a combination of both). The hierarchical and conformist 
organisational culture of News Corporation Australia newspapers is relevant here (McKnight 
2012; Tiffen 2014). While the decisions made by picture editors and editors remain largely 
hidden from view, even a cursory analysis of the photographs used on front pages shows 
evidence of deliberate editing of photographs in a repeated manner that suggested both 
purpose and planning.  

Significantly, a former News Corporation tabloid editor, Bruce Guthrie, specifically 
predicted that photographic manipulation would happen once Rudd publicly accused 
Murdoch of bias. Guthrie (2013) stated: “I hope [Rudd] has thought [his reaction] through. 
Because he’s about to get a working-over he’ll long remember…”. Guthrie specifically 
predicted that Rudd “will be misquoted and misrepresented, photographed [and] 
Photoshopped…” [italics added]. In the tabloid world, the visual is a key part of retaliation.  

Another open question is the impact of such manipulations on newspaper readers, the 
wider public and, ultimately, the election result. News Corporation’s actions certainly 
influenced the conduct of the campaign and the behaviour of its key actors, not least by 
provoking Rudd’s public pronouncements of bias (a distraction from campaign themes and 
not the sort of headlines a campaigning political leader wants to see). Front-pages can also 
have wider impact than just upon their own newspaper readers. Activist group GetUp! (2013) 
argued that, in Queensland, the Courier-Mail turned “its front pages into huge political ads 
[by] installing them as bus-shelter and outdoor advertisements in key electorates”. 

However, while it is one thing to note potentially damaging and distracting effects on 
election campaign practice (for the affected party), it is extremely difficult, if not impossible 
this far out from the event, to empirically test any effect that the tabloid photograph selections 
and manipulations may have had upon audiences and their voting behaviour. The media 
effects of News Corporation’s campaign was a matter of some debate following the election 
with some Labor insiders arguing that Labor did much better than expected in Queensland 
and New South Wales and that this showed News Corporation’s sphere of influence was 
declining and/or was significantly less than it would have politicians believe. Others, 
however, argued the News Corp campaign had a very damaging impact on Labor’s final 
result (e.g. Hawker 2013).  

Tabloid readers are predominantly older males (Young 2011, 62) who can be 
influential in their peer groups. But, outside of these direct audiences, there is also an 
important inter-media influence. Popular media command such large audiences and can cover 
stories with such intensity and ferocity that other media often feel they have to pay attention 
as a result. News Corporation’s tabloids are influential in Australian politics because they 
appear to have an inter-media agenda-setting effect, that is, they can affect how other outlets 
report the election, and not just other papers in the News Corporation stable but also rival 
newspapers as well as commercial and public radio and television (ABA 2001). 



 
 

14 
 

In terms of effects, one well-known phenomenon in political communication is that 
negative campaigns can have a strong, unintended effect of backfiring upon their sponsor by 
creating a backlash or “boomerang” effect (Garramore 1984). Research by Essential Media 
into trust in individual mastheads in Australia in 2013 found that only 48% of Daily 
Telegraph readers had a lot or some trust in the masthead—the lowest for any individual 
newspaper surveyed—with the Courier-Mail at 57% (Keane 2013). All major newspapers in 
Australia have been losing hardcopy sales for some time, including Fairfax titles the Age and 
the Sydney Morning Herald (Knott 2013). However, among the key tabloids, the Daily 
Telegraph—which was arguably the most strident in its anti-Rudd/Labor coverage—suffered 
higher circulation declines compared to other tabloid outlets. In the quarter to November 2013 
(which included the election period), the Daily Telegraph lost 15.15% of its hard copy sales 
from the same quarter in the previous year (Knott 2013). Media analysis site Mumbrella 
(2013) reported in September 2013 on new figures revealing that News Corporation’s 
newspaper revenues had fallen $350m from the previous year. Given how unusual News 
Corporation’s 2013 election campaign reporting was by Australian mainstream press 
standards, perhaps one of the most salient effects of its more partisan coverage could therefore 
have been on the newspapers’ own credibility, circulation and appeal to advertisers. 
 
Conclusion 
 
Newspaper photographs and other visual images were used by the Murdoch tabloids to 
promote a particular narrative of the 2013 Australian federal election and a particular 
outcome. Readers of the Daily Telegraph and the Courier-Mail in particular were exposed to 
a series of images unfavourable to the Labor government and favourable to the Coalition 
opposition. As a key part of the newspapers’ coverage, the photographs and images served to 
clarify, intensify and personalize the message that the newspapers were conveying. Front-
page visuals in particular framed the news story by providing an initial impression that could 
shape readers’ perception of the written text, not just on the front-page but throughout the 
newspaper. Based upon prior research into the impact of photographs in political news, at the 
very least, this may have helped to create a particular impression of a candidate or party in 
some voters’ minds, and then reinforced that impression. It also likely played a role in 
influencing other media outlets’ reporting and it certainly played a role in the conduct of the 
campaign for the Labor party, as its leader and a key adviser have both revealed (Coorey and 
Massola 2013; Hawker 2013). When such intense campaigns are mounted against them by 
powerful media owners and their organisations, there is a psychological impact upon those 
politicians and others who fear something similar could be done to them. That effect is 
difficult to measure empirically but it exists and it is an important restrictive element in the 
conduct of politics. 

At the time, News Corporation’s overtly partisan reporting in 2013 was unusual by 
Australian standards and this may have reflected the influence of an overseas editor being 
flown in to amplify the tabloids’ impact. However, it also seemed to reflect a broader shift 
towards the expression of strong opinion in newspapers generally as well as a seemingly 
growing polarisation between the political reporting of the two remaining large newspaper 
publishers in Australia (News Corporation and Fairfax Media). In strongly backing the 
conservative side of Australian politics, News Corporation’s reporting of the 2013 election 
demonstrated a shift to more overt partisanship in reporting politics. The form of this 
partisanship in tabloids was strident, emotional and highly visual.  
 
 



 
 

15 
 

REFERENCES  
 
ABA [Australian Broadcasting Authority]. 2001. Sources of News and Current Affairs. 

Sydney: ABA. 
ABC [Australian Broadcasting Corporation]. 2013a. 7.30, 7 August. 
ABC. 2013b. Media Watch, 12 August. 
Adatto, Kiku. 2008. Picture Perfect: Life in the Age of the Photo Op. Princeton NJ: 

University Press. 
Åker, Patrik. 2012. “Photography, Objectivity and the Modern Newspaper.” Journalism 

Studies 13(3): 325-39.  
Anderson, Fay (2014) “Chasing the Pictures: Press and Magazine Photography”, Media 

International Australia, no. 150, pp. 47-55. 
APC [Australian Press Council] (1977) “Reporting Guidelines: Accusations of Bias”, 

http://www.presscouncil.org.au/pcsite/activities/guides/gpr15.html 
APC. 2008. State of the News Print Media in Australia 2007. Sydney: APC. 
APC. 2009. ‘Reporting elections’, 

http://www.presscouncil.org.au/pcsite/activities/guides/elections.html 
Barrett, Andrew W. and Lowell W. Barrington. 2005a. “Bias in Newspaper Photograph 

Selection.” Political Research Quarterly 58(4): 609-18. 
Barrett, Andrew W. and Lowell W. Barrington. 2005b. “Is a Picture Worth a Thousand 

Words?: Newspaper Photographs and Voter Evaluations of Political Candidates.” 
Harvard International Journal of Press/Politics 10(4): 98-113. 

Becker, Karin E. 1991. “To Control Our Own Image: Photojournalism and New Technology.” 
Media, Culture & Society 13: 381-97. 

Becker, Karin E. 2008. “Photojournalism and the Tabloid Press.” In The Tabloid Culture 
Reader, edited by A. Biressi and Heather Nunn), 81-98. New York: Open University 
Press. 

Carter, Travis J., Melissa J. Ferguson and Ran R. Hassin. 2011. “A Single Exposure to the 
American Flag Shifts Support Toward Republicanism up to 8 Months Later”, 
Psychological Science 22(8): 1011-1018. 

Chadwick, Paul. 1989. Media Mates: Carving Up Australia’s Media, South Melbourne, 
Victoria: Macmillan. 

Coorey, Phillip and James Massola. 2013. “It’s Rudd v Murdoch in NBN Slugfest.” 
Australian Financial Review, August 7. 

Cryle, Denis. 2008. Murdoch’s Flagship: Twenty-Five Years of the Australian Newspaper. 
Carlton Victoria: Melbourne University Publishing.  

Davis, Peter. 2004. “Stories Beyond the Frame: Dilemmas and Contradictions of 
Photojournalism in a Digitised and Globalised World.” Metro Magazine 142: 124-130. 

Economou, Nick. 2008. “Leading or Following? Editorials, Alignments, Elections and the 
2007 Federal Election.” Communication, Politics & Culture 41(2): 30-46. 

Elgar, Kerri S. 2002. Truth and the Photojournalist: The Ethical Issues at the Heart of the 
Debate on Digital Images. Unpublished PhD thesis, School of Journalism and 
Communication, University of Queensland. 

Evans, Harold. 1984. Good Times, Bad Times. London: Hodder and Stoughton. 
Evans, Kate. 2001. Still: A Cultural History of Press Photography in Australia. PhD thesis, 

University of Technology, Sydney.  
Fairclough, Norman. 1988. “Political Discourse in the Media.” In Approaches to Media 

Discourse, edited by Allan Bell and Peter Garrett, 142-62. Oxford: Blackwell. 
Farmer, Richard. 2013. “Has bias got no limits?.” Crikey email newsletter, August 21. 

http://www.presscouncil.org.au/pcsite/activities/guides/gpr15.html
http://www.presscouncil.org.au/pcsite/activities/guides/elections.html
http://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/search/display/display.w3p;query=Id%3A%22media%2Fpressclp%2F2645839%22


 
 

16 
 

Gans, Joshua S. and Andrew Leigh. 2009. “How Partisan is the Press?”, 
http://people.anu.edu.au/andrew.leigh/pdf/MediaSlant.pdf 

Garcia, Mario. R, Pegie Stark and Ed Miller. 1991. Eyes on the News. St Petersburg, Florida: 
Poynter Institute. 

Garramone, Gina M. 1985. “Effects of Negative Political Advertising: The Roles of Sponsor 
and Rebuttal.” Journal of Broadcasting and Electronic Media 29(2): 147-59. 

GetUp!. 2013. “Thanks Rupert Murdoch But We’ll Decide Our Own Election.” August 28. 
http://tonyserve.wordpress.com/2013/08/28/thanks-rupertmurdoch-but-well-decide-
our-own-election-getup-gosford-want-ausvotes-for-oz/ 

Gibson, R.: J.B. Hester, and S. Stewart. 2001. “Pull Quotes Shape Reader Perceptions of 
News Stories.” Newspaper Research Journal 22(2): 66-78. 

Gibson, Rhonda and Dolf Zillmann. 2000. “Reading Between the Photographs: The Influence 
of Incidental Pictorial Information on Issue Perception.” Journalism and Mass 
Communication Quarterly 77: 355-66. 

Goodnow, Trischa. 2010. “Visual Bias in Time’s ‘The Great Divide’: A Semiotic Analysis of 
Clinton and Obama Photographs”, American Behavioral Scientist 54(4): 406-16. 

Griffin, Grahame. 1992. “Dances with Digitals: The Electronic Revolution in Australian Press 
Photography.” Australian Studies in Journalism 1: 87-100. 

Griffin, Grahame. 1995. “Shoot First: The Ethics of Australian Press Photographers.” 
Australian Studies in Journalism 4: 3-28. 

Guthrie, Bruce. 2013. “It’s on: Rudd Gets the Col Shoulder as Murdoch Telegraphs His 
Punches.” the Age, August 11.  

Hall, Stuart. 1981. “The Determinations of News Photographs.” In The Manufacture of News: 
Social Problems, Deviance and the Mass Media, edited by Stanley Cohen and Jock 
Young, 226-43. London: Constable. 

Hansen, Anders; Simon Cottle, Ralph Negrine and Chris Newbold. 1988. Mass 
Communication Research Methods. New York: Palgrave. 

Hartigan, John. 2009. Speech to the National Press Club, July 1, 
http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25718006-661,00.html.  

Hawker, Bruce. 2013. The Rudd Rebellion. Melbourne: Melbourne University Press. 
Keane, Bernard. 2013. “Our Trust in Media: ABC Still Leads As Commercial Media 

Struggle.” January 22, http://www.crikey.com.au/2013/01/22/our-trust-in-media-abc-
still-leads-as-commercial-media-struggle/ 

Knott, Matthew. 2013. “Circulation Results: Tele‘s Anti-Rudd Campaign Falls Flat.” 
November 8, http://www.crikey.com.au/2013/11/08/circulation-results-teles-anti-rudd-
campaign-falls-flat/?wpmp_switcher=mobile 

Kobré, Ken. 2002. “Positive/Negative: What’s Up Down Under. Australian Photojournalism.” 
Visual Communication Quarterly 9(1): 14-15. 

Kress, Gunther and Theo van Leeuwen. 1996. Reading Images: The Grammar of Visual 
Design. New York: Routledge. 

Lanzetta, John T.; Denis G. Sullivan; Roger D. Masters and Gregory J. McHugo. 1985. 
“Emotional and cognitive responses to televised images of political leaders.” In Mass 
Media and Political Thought: An Information-Processing Approach, edited by Sidney 
Knus and Richard M. Perloff, 85-116. Beverly Hills: Sage Publications. 

Lynn, Michael, Sharon Shavitt and Thomas Ostrom. 1985. “Effects of Pictures on the 
Organization and Recall of Social Information.” Journal of Personality and Social 
Psychology 49: 1160-8. 

MacCallum, Mungo. 2013. “Murdoch’s War on Labor.” The Monthly, September.  
Manne, Robert. 2013.”Why Rupert Murdoch Can’t Be Stopped.” The Monthly, October. 

http://people.anu.edu.au/andrew.leigh/pdf/MediaSlant.pdf
http://tonyserve.wordpress.com/2013/08/28/thanks-rupertmurdoch-but-well-decide-our-own-election-getup-gosford-want-ausvotes-for-oz/
http://tonyserve.wordpress.com/2013/08/28/thanks-rupertmurdoch-but-well-decide-our-own-election-getup-gosford-want-ausvotes-for-oz/
http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25718006-661,00.html
http://www.crikey.com.au/2013/01/22/our-trust-in-media-abc-still-leads-as-commercial-media-struggle/
http://www.crikey.com.au/2013/01/22/our-trust-in-media-abc-still-leads-as-commercial-media-struggle/
http://www.crikey.com.au/2013/11/08/circulation-results-teles-anti-rudd-campaign-falls-flat/?wpmp_switcher=mobile
http://www.crikey.com.au/2013/11/08/circulation-results-teles-anti-rudd-campaign-falls-flat/?wpmp_switcher=mobile


 
 

17 
 

Martin, D. S. 1978. “Person Perception and Real-Life Electoral Behavior.” Australian Journal 
of Psychology 30: 255-62. 

Martin, Jane. 2015. “Rupert Murdoch Backs Another Election Victor, But Was It the Sun Wot 
Won It?.” Guardian, May 9. 

McNair, Brian. 2000. Journalism and Democracy. London: Routledge. 
McKnight, David. 2012. Rupert Murdoch: An Investigation of Political Power. Crows Nest 

NSW: Allen & Unwin. 
McKnight, David. 2013. “Murdoch and His Influence on Australian Political Life.” The 

Conversation, August 7, http://theconversation.com/murdoch-and-his-influence-on-
australian-political-life-16752 

McKnight, David and Mitchell Hobbs. 2014. “’Kick This Mob Out’: The Murdoch Media and 
the Australian Labor Government (2007 to 2013).” Global Media Journal 8(2): 1-13.  

Mumbrella. 2013. “News Corp’s Australian Newspaper Revenues Fall By $350m–Three 
Times More Than Fairfax’s Drop.” September 22, http://mumbrella.com.au/news-
corps-australian-newspaper-revenues-fall-350m-three-times-fairfax-179273 

Newton, Julianne H. 1998. “The Burden of Visual Truth: The Role of Photojournalism in 
Mediating Reality.” Visual Communication Quarterly 5(4): 51-8. 

Nisbett, Richard E., and Lee Ross. 1980. Human Inference: Strategies and Shortcomings of 
Social Judgment. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 

Ottati, Victor C. and Megan Deiger. 2002. “Visual Cues and the Candidate Evaluation 
Process.” In Social Psychology of Politics: Social Psychological Applications to 
Social Issues, edited by R. Ottati, Scott Tindale, John Edwards, Fred B. Bryant, Linda 
Heath, Daniel C. O’Connell, Yolanda Suarez-Balcazar, and Emil J. Posavac. New 
York: Kluwer Academic/Plenum. 

Paivio, Allan. 1991. Images in Mind: The Evolution of a Theory. New York: Harvester 
Wheatsheaf. 

Paivio, Allan and Kalman Csapo. 1973. “Picture Superiority in Free Recall: Imagery or Dual 
Coding?” Cognitive Psychology 5(2): 176-206. 

Reaves, Sheila. 1993. “What’s Wrong With This Picture? Daily Newspaper Photo Editors’ 
Attitudes and Their Tolerance Toward Digital Manipulation.” Newspaper Research 
Journal 13/14: 131-55. 

Rosenberg, Shawn W., Lisa Bohan, Patrick McCafferty, and Kevin Harris. 1986. “The Image 
and the Vote: The Effect of Candidate Presentation on Voter Preference.” American 
Journal of Political Science 30: 108-27. 

Rosenberg, Shawn W. and Patrick McCafferty. 1987. “The Image and the Vote: Manipulating 
Voters’ Preferences.” Public Opinion Quarterly 51: 31-47. 

Stephens, Kim. 2013. “Former News Boss Defends Election Coverage.” Brisbane Times, 
September 11. 

Stubagful. 2013. “Why do politicians always have their picture taken with their mouths 
open?”, 8 April, https://stubagful.wordpress.com/2013/04/08/why-do-politicians-
always-have-their-picture-taken-with-their-mouths-open/ 

Suich, Max. 2004. “Media Bias: Read All About It.” the Age, September 10. 
Sullivan, Denis G. and Roger D. Masters. 1988. “‘Happy warriors’: Leaders’ Facial Displays, 

Viewers’ Emotions and Political Support.” American Journal of Political Science 
32(2): 345-368 

Taylor, Lenore. 2013. “News Corp Editors Told to ‘Go Hard on Rudd and Don’t Back Off’, 
says PM.” Guardian, August 9.  

Tiffen, Rodney. 2013a. “Col Allan, Murdoch’s $100 Million Man.” Inside Story, August 15. 
Tiffen, Rodney. 2013b. “Rupert Murdoch’s Sixtieth Anniversary and the Hazards of 

Longevity.” Inside Story. October 16.   

http://theconversation.com/murdoch-and-his-influence-on-australian-political-life-16752
http://theconversation.com/murdoch-and-his-influence-on-australian-political-life-16752
http://mumbrella.com.au/news-corps-australian-newspaper-revenues-fall-350m-three-times-fairfax-179273
http://mumbrella.com.au/news-corps-australian-newspaper-revenues-fall-350m-three-times-fairfax-179273


 
 

18 
 

Tiffen, Rodney. 2014. Rupert Murdoch: A Reassessment. Sydney: NewSouth Publishing. 
Tirohl, Blu. 2000. “The Photo-Journalist and the Changing News Image.” New Media & 

Society 2(3): 335-52.  
Todorov, Alexander, Anesu N. Mandisodza, Amir Goren, and Crystal C. Hall. 2005. 

“Inferences of Competence From Faces Predict Election Outcomes.” Science 308: 
1623–26. 

van Dijk, Tuen A. 1998. “Opinions and Ideologies in the Press.” In Approaches to Media 
Discourse, edited by Allan Bell and Peter Garrett, 21-63. Oxford: Blackwell. 

van Leeuwen, Theo. 2005. Introducing Social Semiotics. London: Routledge. 
Waldman, Paul and James Devitt. 1998. “Newspaper Photographs and the 1996 Presidential 

Election: The Question of Bias.” Journalism and Mass Communication Quarterly  75: 
302-11. 

Wilcox, Walter. 1961. “The Staged News Photograph and Professional Ethics.” Journalism & 
Mass Communication Quarterly 38: 497-504. 

Wright, Tony. 2013. “Old King Col Really Not Rudd’s Merry Friend.” Sydney Morning 
Herald, August 10. 

Young, Sally. 2011. How Australia Decides: Election Reporting and the Media. Melbourne: 
Cambridge University Press. 

Young Sally and Ricketson, Matthew. 2014. “Gillard, Her Government and the Media.” In 
The Gillard Governments: Australian Commonwealth Administration 2010-13, edited 
by Chris Aulich, 283-302. Melbourne: Melbourne University Publishing.  

 
 

  



 
 

19 
 

 

FIGURE CAPTIONS 
 

 
Figure 1 
Source: Daily Telegraph front-page, 5 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 2 
Source: Courier-Mail front-page, 24 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 3:  
Source: Courier-Mail front-page, 2 September 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 4: 
Source: Daily Telegraph front-page, 2 September 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 5 
Source: Original Courier-Mail website article, 21 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 6  
Source: Herald-Sun front-page, 6 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 7 
Source: Daily Telegraph front-page, 8 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 8 
Source: Courier-Mail front-page, 8 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 9 
Source: Courier-Mail front-page, 22 August 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 10 
Source: Daily Telegraph front-page, 7 September 2013, News Corporation Australia. 
 
Figure 11 
Source: Sunday Telegraph front-page, 1 September 2013, News Corporation Australia. 
 

 


	Abstract
	Introduction
	References

