
1 
 

Sally Young 

 

Sending a message: The Australian’s reporting of media policy 

 

Abstract  

As Australia’s only national general newspaper, with an elite ‘political class’ audience, The 

Australian has been at the forefront of newspaper proprietor attempts to influence media 

policy. This article analyses The Australian’s reporting of two key media policy proposals 

affecting newspapers: the establishment of the Australian Press Council in 1975-76 and the 

Independent Inquiry into Media and Media Regulation (the Finkelstein inquiry) in 2012-13. 

While the events were 36 years apart, the paper’s stance and rhetoric were remarkably 

similar. However, its approach to journalism and to providing information to its audience 

changed in several important respects. 

 

 

Newspapers in Australia have historically been viewed as politically and socially powerful 

however, unlike radio and television broadcasters, newspapers have not faced licensing, 

content regulation or the type of oversight performed by the Australian Communications and 

Media Authority (ACMA) over electronic broadcasters. Historical, technical and cultural 

reasons lie behind this different approach (see Cunningham, 2010) yet, since the 1940s, there 

have been proposals to establish accountability mechanisms for scrutinising newspapers and 

improving standards. When such measures have been proposed, especially proposals 

involving legislative or statutory systems of accountability, newspaper companies have a 

tradition of opposing them. This is not unique to Australia. In Britain, newspaper owners 

have also demonstrated a historical intransigence to accountability mechanisms (Robertson, 

1983).  

Tom O’Malley and Clive Soley (2000: 51) outlined how, despite public concern about 

the British press from the 1930s and public support for oversight change, there was ‘sustained 

opposition from proprietors, editors and many politicians [to]… creating a statutory 

framework for improving standards’. In Australia, we have seen similar sustained and 

organised newspaper campaigns opposing government proposals to introduce accountability 

measures. Since its inception in 1964, The Australian newspaper has often been at the 

forefront of such campaigns due to its elite audience and its position as a significant player in 

inter-elite negotiation.   



2 
 

The Australian’s direct audience is relatively small. It has weekday printed sales of 

around 104,000 (NCA, 2015). Its paywall has largely shut out incidental online traffic 

(Carson 2015). Its subscriber numbers are not included in its publicly-available sales pitch to 

advertisers, suggesting they may be nothing to brag about. Its claim that its online website 

reaches a ‘unique audience’ of 1.1 million (NCA, 2015) is controversial and, like all claims 

made by digital publishers using imperfect measures of ‘unique’ visitors, should be 

approached with healthy scepticism (Pond, 2013). 

  However, the size of The Australian’s audience has never been as important as its 

composition. The Australian’s audience (especially for the printed version) is skewed 

towards older, wealthier, university-educated men in professional/managerial occupations 

(Young, 2011: 44). The Australian says its audience includes ‘executive influencers’ who are 

informed and inform others (NCA, 2015). The academic literature calls these the ‘attentive 

elite’: politically interested but also wealthier and more educated than the general population, 

they favour broadsheet newspapers (Young, 2011: 42-5). The Australian claims its audience 

is ‘Australia’s wealthy and powerful’ (NCA, 2015). Robert Manne (2011: 5) suggests this has 

a strong political dimension as it is ‘the only newspaper that is read by virtually all members 

of the… [Australian] political class…politicians, leading public servants, business people and 

the most politically engaged citizens’.  

Aeron Davis (2007) has argued that elite sites of power, such as The Australian, 

require much greater attention because they influence political and policy elites’ decision- 

making. As Davis (2007: 60) notes, ‘much elite promotional activity is aimed, not at the mass 

of consumer-citizens but, rather, at other, rival elites’. In the cases discussed below, The 

Australian’s reporting is strong advocacy, playing out almost as a direct message to 

politicians, a negotiation between elites within the political class about particular policies.  

There are many critics of how The Australian uses its influence, particularly on issues 

affecting Rupert Murdoch’s business interests (e.g. Chadwick, 1989: 55, 75). As a well-

known critic of the newspaper, Manne (2011: 5, 114) argues The Australian has become ‘an 

active player in…politics’, with an ‘unhealthy’ level of influence that ‘has offered [Murdoch] 

the most important means for influencing politics and commerce in [Australia]’ (see also 

Tiffen, 2014; McKnight, 2012.). Connected with these critiques are criticisms that the 

newspaper has sometimes displayed overt political bias in its reporting, particularly in 1972, 

1975 and 2010-13 (see Tiffen, 2014).  

While there is debate about how much money The Australian loses annually 

(Chenoweth, 2014), as with other loss-making newspapers owned by Murdoch (such as the 



3 
 

Wall Street Journal and the London Times), The Australian is designed to ‘attract the 

attention of politicians and other opinion formers whose views around [media regulation] 

issues… are enormously significant’ (Gaber, 2012: 642). The Australian campaigned actively 

against a proposed press council in 1975 and the Finkelstein inquiry and its recommendations 

for media accountability in 2012-13. Other media outlets and owners were also opposed, 

however, The Australian played a particularly key role in trying to influence media policy 

due to its audience, its position as a flagship newspaper for the powerful News Corporation 

group, its mandate as the only general news national newspaper with a strong interest in 

national politics, and its inter-media agenda-setting role whereby it influences other 

newspapers’ coverage (especially News Corporation newspapers) but also the agenda of 

commercial radio, television and the ABC (ABA, 2001). 

 

Resistance to media accountability reforms 

Similarly to the UK, a press council to oversee newspaper standards had been proposed by 

Australian journalists since the 1940s but ‘was bitterly opposed by newspaper 

corporations…’ until 1976 when the Australian Press Council was established. Press owners 

finally agreed to establish a council ‘largely as a pre-emptive measure’ (O’Malley, 1987: 77) 

because they wanted to head off two bigger potential threats: statutory regulation by 

government, or the formation of a press council dominated by journalists from the Australian 

Journalists’ Association (AJA).  

The first of these options had seemingly been put on the table when the Whitlam 

Labor Government’s Minister for the Media, Dr Moss Cass, released a discussion paper on 8 

August 1975 prepared by Henry Rosenbloom (then a 27-year-old adviser to Cass, now 

publisher of Scribe Publications). The paper ‘proposed a voluntary press council, with no 

government involvement of any kind at any level’ (my italics) but it also listed some of the 

other ‘few options available’ worldwide for reforming the press (Rosenbloom, 1978: 92). 

These included the establishment of a Newspaper Commission; a university research institute 

to investigate press performance; a royal commission into the media; cross-media ownership 

restrictions and, most dramatically of all, a system of newspaper licences (The Australian, 15 

August 1975: 2). These options were originally listed in a 1975 UNESCO report. In 

Rosenbloom’s paper, he commented: ‘It would be valuable for the government to investigate 

these avenues fully’ (Rosenbloom, 1978: 92), but Cass (2011) argues that Rosenbloom’s 

paper drew attention to those options for discussion only and insists they ‘were not being 

considered in any way by me or anyone else in the government’.  



4 
 

Relations between newspaper proprietors and the Whitlam government were already 

tense in August 1975. The government had taken a more interventionist approach to media 

affairs than its predecessors by establishing a Department of the Media and increasing the 

powers of the Australian Broadcasting Control Board (ABCB). Within the ALP, there were 

calls for the government to establish a newspaper commission, hold a Royal Commission into 

the press and/or introduce cross media ownership limits. Whitlam’s government had been 

beset by a series of scandals in mid-1975 relating to the loans affair and Bridget Griffen-

Foley (2003: 215-6) describes the government as ‘haemorrhaging’ at this point while the 

media ‘was in the grip of a feeding frenzy’.   

In this hostile context, the reaction from media outlets in general to the options paper, 

and not just The Australian, was ‘violent’ and, according to the AJA, included ‘deliberate 

distortion’ in reporting (O’Malley 1987: 79). Rosenbloom (1978) notes The Australian began 

on 9 August with an article that was ‘well-balanced’ with the options reported ‘accurately and 

in perspective’. The next night, its owner Rupert Murdoch was interviewed on Channel 9 and 

although he severely criticised the options, and especially licensing, in hyperbolic terms, he 

did not specifically mention the voluntary press council idea, which was the only reform that 

had actually been proposed. 

The next day, 11 August 1975, the coverage shifted. The Murdoch interview was 

quoted verbatim on page 1 of The Australian and there was a strongly-worded editorial 

headed ‘The freedom of the press is under threat’. Demonstrating the perceived influence of 

The Australian, Cass (2011) argued this editorial ‘set the pattern for the editorial response…’ 

in other newspapers. Rosenbloom (1978: 95-6) agrees that other papers followed The 

Australian’s lead but also notes that ‘newspapers outside the Murdoch group did not seem to 

understand what they were reporting… [so] They treated Murdoch’s attack on [licensing] as 

an attack on the press council proposal’. This led to some confused (and confusing) articles. 

Cass put out statements and gave multiple interviews but had trouble convincing newspapers 

that he was only proposing a voluntary press council. 

Putting the more draconian proposals on the table for discussion caused ‘panic’ 

(Kirkman, 1996: 11) among the proprietors and created an impetus for them to think about 

setting up their own press council in order to prevent any other system, outside their control, 

being introduced. While the proprietors stalled, their hand was eventually forced when the 

AJA proposed setting up its own council. The Australian Newspapers Council, headed by 

Ranald Macdonald and representing major publishers except Fairfax (Griffen-Foley 2014), 

‘caved in’ three days later and announced that it would form a press council (O’Malley, 1987: 



5 
 

80). This was five days before the dismissal of the Whitlam government in November 1975 

and allegations of media bias during the December 1975 election also played out during 

negotiations over how the press council would function.  

In the press council model agreed to in November/December 1975, proprietors 

dominated. They provided the funding, had the most representatives and could withdraw at 

any time. Membership was voluntary, the Press Council’s structure meant it had minimal 

powers to regulate and it was economically vulnerable. The only way it could sanction 

members was by applying pressure to publish its findings (O’Malley, 1987: 80). The APC 

commenced in July 1976. Fairfax declined to join until 1982 but did publish adjudications. In 

1980, Rupert Murdoch withdrew News Limited from the Council following an unfavourable 

adjudication (Kirkman, 1996: 12-3) but re-joined in 1986, the same year the AJA withdrew 

(IIMMR, 2012: 226). Due to the structure of the Australian Press Council, after more than 30 

years of operation, a perception of it as ineffective was widely held and there were well-

publicised problems with its approach (IIMMR, 2012: 225-44).  

In 2012, concern about newspaper accountability came to a head after the Gillard 

Labor government had already established a Convergence Review to consider how media 

legislation would deal with the growing ‘uncoupling of media content from established 

delivery mechanisms’ (Flew and Swift, 2013), and after the political situation changed 

dramatically. The UK phone hacking scandal and the Leveson inquiry heightened concerns 

within the minority Australian government about the reporting of its activities, including a 

belief that News Corporation newspapers were providing biased coverage aimed at ‘regime 

change’ (Murphy, 2010). Greens Senator Bob Brown, referring to ‘the hate media’, argued 

for an inquiry into the news media, and Prime Minister Julia Gillard said that News 

Corporation had ‘questions to answer’ (Flew and Swift, 2013). 

The Independent Inquiry into Media and Media Regulation (the Finkelstein inquiry) 

had a narrower remit than Senator Brown, and other media critics, had suggested. After six 

months of hearings, submissions and research, the inquiry reported. Its key recommendation 

was for the establishment of a News Media Council (NMC) to replace the APC. The NMC 

would ‘set journalistic standards for the news media in consultation with the industry, and 

handle complaints made by the public when those standards are breached’. The report stated 

that the NMC ‘should have secure funding from government and its decisions made binding, 

but beyond that government should have no role’ (IIMMR, 2012: 8). 

As with reporting of the discussion paper in 1975, the press reaction to the Finkelstein 

recommendations was strong and The Australian was at the forefront of the campaign against 



6 
 

any new system of accountability. Similarly to advocates of the press council model in 1975, 

participants in the Finkelstein inquiry argued their proposals were misrepresented in vitriolic 

newspaper reporting (Ricketson, 2012; Tiffen, 2012). 

 

Method 

This article studies The Australian’s reporting of these two key proposed accountability 

reforms affecting newspapers. In both cases, relations between the Labor government and 

News Corporation newspapers were hostile and deteriorated. In both cases, there were claims 

that Rupert Murdoch and News Corporation were seeking ‘regime change’ and their 

reporting of events was inflected with strong political bias. In both cases, the opposition 

Liberal leaders (Malcolm Fraser in 1975 and Tony Abbott in 2012-13) opposed the proposed 

Labor reforms. However, there were some important contextual differences. The first event, 

in 1975, was provoked by a discussion paper circulated by a government minister, whereas 

the other, in 2012-13, related to a formal government inquiry and the government’s later ill-

fated attempt to legislate certain changes (led by Senator Stephen Conroy in March 2013). To 

newspaper owners, the second case was a more realistic threat. 

The Finkelstein inquiry was also reported over a much longer time period. The 

Finkelstein inquiry was announced in September 2011, reported in February 2012, and then 

Conroy’s attempts at reform occurred in March 2013 (attempts that even Gillard (2014: 459) 

described as ‘poorly handled’). From The Australian’s point of view, the Finkelstein inquiry 

was a tangible threat that culminated in a (failed) attempt by the government to legislate 

inappropriate media reforms. By contrast, the key period of reporting around the 1975 

‘options’ paper happened over eight days. It appeared to be more of a misunderstanding and 

negotiation (perhaps a deliberately manufactured one). On the seventh day, The Australian 

published a clarification that ‘Cass wants council, not licensed press’ (15 August 1975: 2). 

And, only three months after the uproar, the newly established Press Council was announced 

with News Limited (as News Corporation was then known) participating. There was no 

government attempt to legislate reform. 

Despite these important contextual differences, the two events brought up very similar 

issues around press freedom, media accountability, media diversity, press power and the 

impact of concentrated media ownership. They provide an opportunity to examine how the 

newspaper understood – and conveyed to its readers – these complex issues. Given the self-

interest involved, the cases are also an opportunity to test The Australian’s longstanding 

claim ‘to inform Australians’ by reporting ‘without favour’ (Day, 2014: 16).  



7 
 

I collected editorials and news reports from The Australian for both cases and 

performed quantitative content analysis, and qualitative inductive textual analysis, on the 116 

texts (Table 1). Content analysis involved counting a number of different variables including 

stylistic features, sources and quotations. Qualitative analysis was performed inductively 

through a careful reading of the texts and analysis of their language, images, metaphors and 

placement, and through open coding to identify themes and discursive strategies.  

 

Table 1 – Sample of reporting of two case studies in The Australian: 9-15 August 1975 

and 1 January 2012-1 June 2013 

 

Case  Editorials Opinion pieces News articles Total number 

of articles 

1975 press council 

proposal 

1 1 12 14 

2012-13 

Finkelstein 

inquiry  

13 26 63 102 

 

Source: Author. 

 

Negativity, opinion and ‘catastrophisation’ 

In 1975, 29 per cent of articles in The Australian on Cass’s options paper/press council 

proposal were negative, 29 per cent were positive and 42 percent were neutral/mixed. By 

contrast, in 2012-13, a very high 83 per cent of articles were negative about the Finkelstein 

inquiry, and only 2 per cent were positive (15 per cent were neutral/mixed). Given the 

Finkelstein case was interpreted as posing the greater threat, heightened negativity might be 

expected but the extent of the difference is quite pronounced.  

Table 1 also highlights one of the other key differences. As Rodney Tiffen (2014: 

154) has noted, the ‘trend is towards more opinionated and one-sided journalism’, and ‘not 

only in the Murdoch press’. Categorising editorials and opinion pieces jointly as ‘opinion’, 38 

per cent of articles in 2012-13 were opinion compared to only 14 per cent in 1975. Opinion 

was used as a key means of conveying strong opposition to the Finkelstein inquiry.  



8 
 

While the coverage was far more negative in 2012-13, the rhetorical strategies used to 

explain – and oppose – the two media accountability proposals were remarkably similar. In 

1975, the notion of licensing newspapers was described as ‘sinister’, ‘horrifying’, ‘tricks’ 

[used by] dictators’, ‘control of the press’, ‘throttling of the press’, ‘the prelude to the 

disappearance of democracy’, the government ‘would like to see the press gagged, like 

‘Russia… India… where pressmen have been locked up’. These were all quotes from Rupert 

Murdoch’s television interview published on the front-page of The Australian on 11 August 

1975. Other articles in the newspaper likened it to ‘Dr Goebbels Nazi Germany’, 

‘dictatorship’, ‘government by blackmail’, ‘a neo-fascist-left approach’, ‘sinister’ and ‘on the 

slippery slope toward an ordered State’.  

In 2012-13, the Finkelstein inquiry’s proposals were similarly described as ‘sinister’, 

‘a democratic and totalitarian disease’, ‘deeply flawed’, ‘totalitarian’, ‘authoritarian’, a ‘curb 

on press freedom’, ‘journalists can be fined and even jailed, with no appeal rights’, 

‘censorship’, ‘Stalinist’, a ‘deliberate act of sabotage of free speech’, and ‘a campaign against 

a free press’. Such representations were not confined to The Australian. While News 

Corporation newspapers tended to be the most strident, other newspaper groups – including 

rival Fairfax Media, publisher of the Sydney Morning Herald – sometimes used the same 

language and concepts. Where News Corporation newspapers described a nightmare scenario 

of a government-controlled press, a ‘muzzled’ media under ‘attack’, Fairfax Media’s 

Australian Financial Review (AFR) headlined an article ‘Labor plan to control the media’ (3 

March 2012:1). An opinion piece, headlined ‘Finkelstein report threatens to muzzle free 

speech’, warned of ‘Big Brother’ and ‘state interference’ (AFR, 7 March 2012: 63). An Age 

editorial called elements of Finkelstein’s proposals ‘tantamount to licensing of news 

media…foster[ing] a mentality inclined to censorship’ (6 March 2012: 12).  

The discursive strategies were similar in 1975 and 2012-13 but they were also 

remarkably similar to how British newspapers reported the Leveson inquiry. Ryan J. Thomas 

and Teri Finneman (2014: 177) observed a ‘strategy of catastrophization’ in British 

newspapers’ responses, with Leveson’s proposals reported by invoking ‘nightmarish imagery 

of a press system governed by state diktat’, as a threat to democracy by using ‘dramatic 

language’, frequently invoking ‘the notion of being “shackled”’, and playing up a ‘rhetorical 

fallacy’ that the proposed changes were the beginning of a ‘slippery slope’ down which 

democracy would disappear. Such reporting ‘play[ed] down the complexity of the situation’ 

to prompt ‘its readership to settle for the least worst alternative – namely, the status quo’ 

(Thomas and Finneman, 2014: 177-8).  



9 
 

 

Information 

In 1975, The Australian’s 11 August editorial and the transcript of Murdoch’s television 

interview were strongly opinionated and fairly dramatic. But other articles were quite 

reasoned and balanced and there was a determined effort to explain key information about the 

proposals to readers. Rosenbloom (1978: 97) notes ‘the other papers did not bother’. The 

Australian published a text box explaining the finer details of the ‘working model’ of a press 

council (11 August 1975: 4). One article compared international press councils. Many articles 

quoted Cass or Rosenbloom, sometimes at length.  

The Australian in 1975 was also responsive when Cass explained and defended 

himself, publishing his explanations quickly and prominently, even to the extent of using 

Cass’s own words, critical of the media reporting, in its headlines such as: ‘Press barons twist 

my idea-Cass’ and ‘Proprietors’ reactions “bewildering’’’ (next to Murdoch’s critique). The 

Australian also published Cass’s defence that the list of options was based upon UNESCO 

reports. On 15 August, The Australian set the record straight with a headline that ‘Cass wants 

council, not licensed press’.   

By contrast, in 2012-13, there was surprisingly little detail provided about what the 

Finkelstein inquiry’s 468 page report actually contained. This was noted by those involved, 

including Ricketson (2012) and Tiffen: ‘While the commentary has been extravagant, the 

actual reporting of the report’s contents was not extensive’ (Tiffen 2012). Jonathan Holmes 

(2013: 9) argued similarly that ‘Not one prominent media outlet bothered actually to outline, 

dispassionately, the findings and the arguments of the Finkelstein report’. The very same 

criticism was made of British newspaper reporting of the Leveson inquiry, with Barnett 

(2013: 355) asserting that anyone reading ‘would have had little understanding of 

[Leveson’s] proposals or their underlying rationale’.  

Balance and sources  

Unlike in 1975, there was minimal balance in reporting in 2012-13. News Corporation had a 

strong corporate view of the Finkelstein proposals and used much space to promote that view, 

including extensively quoting its own managers and executives. While Rupert Murdoch had 

been given a page one spot to argue against licensing in 1975, in 2012-13, The Australian 

published a speech as an opinion piece by News chief executive Kim Williams. Williams was 

also quoted in 18 of the other 102 articles, sometimes in two articles on the one day. The 

Australian’s coverage also quoted News Limited group editorial director Campbell Reid, The 

Australian’s editor-in-chief Chris Mitchell (twice), ‘a News Limited spokesman’, a 



10 
 

‘spokesman for News Limited’ (unnamed, quoted twice), a ‘media executive’ (not named), 

‘industry figures’ (not named), as well as News Corp affiliates’ Foxtel chief executive 

Richard Freudenstein (four times) and Sky News Australia chief executive Angelos 

Frangopolous (twice). Michael Reede, partner at law firm Allen & Overy, was also quoted 

twice. Although Allen & Overy represents News Corporation, that was not disclosed in the 

articles.   

Other media executives were also quoted prominently, including from West 

Australian Newspapers, the Ten Network and APN News & Media, along with other 

opponents of the proposals including key conservative commentators such as John Roskam, 

cited as ‘head of freedom-loving think tank the Institute of Public Affairs’ (Albrechtsen 

2012), Sydney Institute Director Gerard Henderson and Keith Windschuttle (who also had 

two opinion pieces). 

While Cass had been given an opportunity to defend himself and clarify his proposal 

in 1975, Senator Stephen Conroy, the architect of the inquiry and the minister responsible for 

media in 2012-13, was quoted directly in only six of the 102 articles (a third of those quoting 

News chief Kim Williams). It was remarkable how rarely and briefly Conroy was quoted. His 

opponent shadow minister, Malcolm Turnbull, appeared in twice as many articles (12) and 

The Australian published a full opinion piece from Turnbull as well as opinion pieces by 

Opposition leader Tony Abbott and Liberal Senator George Brandis. All of these opposed the 

proposals. On the Labor side, only one opinion piece was published – by Labor MP Craig 

Emerson. It was one of only two positive articles about Finkelstein in the 102 articles studied.  

The representation of News Corporation’s corporate view on Finkelstein was 

unabashed. In 1975, 70 per cent of articles quoted the author of the policy proposal (either 

Cass and/or Rosenbloom). This at least allowed readers to hear a rationale for why the 

proposals were being recommended. In 2012-13, only 3 per cent of The Australian’s articles 

quoted Finkelstein or his report directly, whereas 31 per cent quoted News Corp 

spokespeople.  

 

Attack  

The Australian did not just represent the Finkelstein proposal as anti-democratic and state-

controlled gagging of a free press. This was, for The Australian, personal. It claimed the 

proposals were a Labor government ‘stitch up to settle scores in the media’ and ‘Conroy’s… 

revenge’ (16 September 2011). An editorial on 30 June 2012 declared that: ‘For holding a 



11 
 

mirror up to government failures, the media has incurred the wrath of Labor and Greens 

politicians… they are eager to “shoot the messengers”’.  

Compared to the reporting of Cass in 1975, the Finkelstein proposal’s architects and 

supporters were represented in a disrespectful way. Conroy was described as a ‘rank 

opportunist’ (1 May 2012), one of ‘the worst ministers’ (13 March 2013) and ‘shameless’ 

(Paterson 2013: 12), while Finkelstein was often disrespectfully referred to ‘The Fink’. An 

anonymous lawyer was quoted in one article as saying that Finkelstein ‘has a bit of an 

ego…he seems to like publicity’ (Day, 2013). There was an implication that he was a ‘show 

pony’ out of his depth, and photographs selected to represent Conroy and Finkelstein were 

unflattering. For example, one showed Conroy, mouth grimacing, wearing a t-shirt playing 

sport and one showed Finkelstein with mouth open and eyebrows raised comically. This is a 

tactic which has been observed in News Corporation’s reporting of politicians in the UK that 

it considers opposed to its interests including Tom Watson and Gordon Brown. 

In opposing the Finkelstein report, academics who had been associated with the 

inquiry, and even the study of journalism itself, also came under attack. The Finkelstein 

inquiry was described as ‘an academic wank’ (Day, 2012). Cameron Stewart’s (2012) piece, 

heavily quoting his editor-in-chief and editor at The Australian, was particularly critical of 

the role of academics. In reporting Finkelstein, Denis Cryle (2012: 44) described ‘a concerted 

campaign by The Australian against its academic critics’. It seemed both a red herring to 

divert attention from key issues surrounding media reform and also fully consistent with the 

‘sheer ruthlessness that Murdoch’s papers have displayed against those they regard as their 

political enemies’ (Gaber, 2012: 643).  

The Australian’s reporting influenced not only its stablemate newspapers but also 

rival Fairfax newspaper the AFR, a paper with an even more elite audience (Young, 2011: 

44). AFR articles also quoted News Corporation chief Kim Williams approvingly and, 

following The Australian’s lead, some AFR articles represented the inquiry as being 

motivated by political malice, and as influenced by a ‘gaggle of legal and left-wing media 

academics’ (e.g. ‘Media inquiry a case of bad regulation’, AFR, 5 March 2012: 54; see also 

‘Media academics out of touch’, AFR, 21 March 2012: 63). 

 

Attitude to a press council 

In 1975, The Australian argued strongly against a press council, arguing it ‘would be only a 

façade’ (11 August 1975:6). The paper claimed that ‘by encouraging people to complain to a 

Press Council Dr Cass would merely start a new blood sport and institutionalise a process 



12 
 

that is already well conducted. This newspaper’s Letters section on Saturday is an example’ 

(editorial, 11 August 1975: 6). But News Limited participated in the Australian Press Council 

from when it was established in 1976 although, as noted, it withdrew between 1980-87.  

By 2012, when faced again with the more concerning spectre of statutory regulation 

via Finkelstein, News Corporation again demonstrated flexibility in the face of historical 

intransigence and became one of the Press Council’s key defenders: ‘News is committed to a 

beefed-up, better funded press council to… manage and enforce standards of conduct for the 

industry’ (Leys 2012). This was not to last. By August 2014, News Corporation was again 

dissatisfied with the ‘beefed-up’ Council after it was critical of News Corporation reporting. 

In August-September 2014, 16 articles in The Australian variously described the Press 

Council or its chairman, Julian Disney, as venturing too far ‘from its brief’, ‘off the rails’, 

‘Australia’s chief censor’, ‘captive’, ‘out of touch’ and ‘Finkelstein by stealth’.  

 

Conclusion: The Australian and media policy 

In both 1975 and 2012-13, The Australian played the role of a tool of inter-elite negotiation 

and political influence, providing an example of how newspaper owners and executives use 

news media to have a political impact and to influence public policy outcomes. In both media 

policy case studies, there was a very similar framing of accountability proposals as media 

censorship, a ‘curb on free speech’ and a step to dictatorship. This was also remarkably 

similar to the discursive strategies Thomas and Finneman (2014) observed in British 

newspaper reporting of the Leveson inquiry. While this is a consistent discursive strategy that 

newspaper owners have used over time and across different countries to head off 

accountability measures, there were striking differences in the way this strategy was executed 

in The Australian’s reporting style in 2012-13 compared to 1975.  

In 1975, The Australian was widely considered to be deeply biased against the 

Whitlam Labor government to the extent that its own journalists went on strike during the 

election campaign (Tiffen, 2014: 114-6). However, The Australian’s 1975 coverage of the 

press council proposal was far more balanced than its reporting of the 2012-13 Finkelstein 

inquiry. This reflected the newspaper’s evolution, by the 2010s, into an outlet renowned for 

using its news pages to campaign for editorial and policy goals (Manne, 2011; see also 

various quotes cited in Young 2011: 243-4; Tiffen, 2014: 152-4). In 1975, information about 

the detail of the proposed policy, and opponent views explaining or defending it, had been 

given far more space. By contrast, The Australian’s coverage of the Finkelstein inquiry in 

2012-13 was marked by extreme self-reference and representation of its owner’s views. 



13 
 

Coverage was not only less informative and less balanced, but also more opinionated, 

personal and aggressive.  

There is always a dilemma for an organisation when it reports on matters affecting its 

own interests but, even if objectionable to the newspaper, its staff and owners, at the very 

least, the proposals in the Finkelstein inquiry should have been reported in such a way that 

The Australian’s audience could understand what was being proposed. Even during 

Murdoch’s attempts to take over the Herald and Weekly Times in 1979 and 1987, The 

Australian’s coverage, although self-interested and controversial in some respects, was still 

notable for what Cryle (2008: 289) characterised as its ‘depth and breadth’.  

Information and analysis are crucial to elite news audiences. Back in 1975 when 

Rupert Murdoch was interviewed on Channel 9 and was disputing the need for a press 

council, he said: ‘The only test of community satisfaction is whether a newspaper can 

produce a viable circulation’. In 2013, The Australian published an editorial which had a 

similar refrain that: ‘Australians will purchase… [newspapers] or they won’t. That is how 

they advocate their own public interest media… people choose to engage, agree, complain or 

cancel their subscriptions…. It is known as the free market. This newspaper is existentially 

reliant on it and philosophically committed to it’ (The Australian, 19 March 2013:15). 

However, from what we know, The Australian would not exist if it were based purely on the 

free market standards it espouses.  

The Australian has confirmed that it posted a loss of $27 million in 2012-13 

(Davidson 2015) and that it has not been profitable since the GFC in 2008 (Mumbrella 2014; 

see also Chenoweth 2014). Mark Day, The Australian’s first publisher, has said The 

Australian made its first (modest) profit in 1985—twenty-one years after it was launched—

which grew to a peak of $20 million in the late 1990s. Along with other newspapers, it then 

saw key ‘revenue streams migrate quickly to the internet around the millennium’ (TNW 

2014). If The Australian’s purpose is not about success in a free market, these two case 

studies suggest it may be about its ability to act as a tool of political influence. However, if 

that is the case, the newspaper is speaking to a decreasing audience in an increasingly strident 

and self-interested tone, and media accountability policies may therefore be the least of its 

concerns. The Australian is not a tabloid. It has an educated readership that it leads to expect 

fair reporting, detailed information and translation of complex material into comprehensible 

information. It promises its readers the ‘best news, insight and analysis’ (The Australian, 

2015). It was launched in 1964 with ‘Rupert Murdoch promising it would be a newspaper of 

impartial information…’ and The Australian claimed in 2014 that it ‘continues to deliver on 



14 
 

this promise’ (NCA 2014). But The Australian’s reporting of the Finkelstein inquiry 

compared to its reporting of the press council in 1975 shows that it found it increasingly 

difficult in the 2010s to deliver either information or balance in a case where it had a 

commercial self-interest. Rather than government intervention or censorship supressing the 

paper (as it feared with both media accountability policies), what we may be witnessing 

instead is that a paper that lives by the free market may indeed die by the free market as its 

affluent and educated audience stops buying, or subscribing to, a newspaper which fails to 

fulfil its promise of providing quality information for a discerning news audience. That would 

be a sad end to what was such a promising start five decades ago and remains such an 

important thing – a national daily newspaper focused upon national affairs. 

 

 
References 

 

[ABA] Australian Broadcasting Authority, 2001, Sources of News and Current Affairs, ABA, 

Sydney. 

 

Albrechtsen, Janet, 2012, ‘Silencing Critics in Seven Illiberal Steps’, The Australian, 11 July. 

 

Barnett, Steven, 2013, ‘Leveson Past, Present and Future: The Politics of Press Regulation’, 

The Political Quarterly, vol. 84, no. 3: pp. 353-61. 

 

Carson, Andrea, 2015, ‘Behind the Newspaper Paywall: Lessons in Charging for Online 

Content’, Media, Culture and Society, prepublished 10 July, DOI: 0163443715591669. 

 

Cass, Moss, 2011, ‘The Birth of the Press Council: An Accurate Account’, The Drum, ABC 

http://www.abc.net.au/news/2011-09-28/cass-the-birth-of-the-press-council-an-accurate-

account/3026076  

 

Cass, Moss, 2013, interview with author, Carlton, Victoria, 11 November. 

 

Chadwick, Paul, 1989, Media Mates: Carving Up Australia’s Media, Macmillan, South 

Melbourne, Vic. 

 

http://www.abc.net.au/news/2011-09-28/cass-the-birth-of-the-press-council-an-accurate-account/3026076
http://www.abc.net.au/news/2011-09-28/cass-the-birth-of-the-press-council-an-accurate-account/3026076


15 
 

Chenoweth, Neil (2014) ‘How Much is the Australian Losing?’, 25 March, 

http://neilchenoweth.com/2014/03/25/how-much-is-the-australian-losing/ 

 

Cryle, Denis, 2008, Murdoch’s Flagship: Twenty-Five Years of The Australian Newspaper, 

Melbourne University Press, Melbourne. 

 

Cryle, Denis, 2012, ‘Murdoch’s flagship: The Australian newspaper two decades on’, Pacific 

Journalism Review, vol. 18, no. 2: pp. 41-5. 

 

Cunningham, Stuart, 2010, ‘Policy’, in S. Cunningham and G. Turner (eds) The Media and 

Communications in Australia, Allen & Unwin, Crows Nest, NSW, pp. 31-48. 

 

Davidson, Darren, 2015, ‘Rising Consumer Revenue Puts The Australian on “Clear Pathway 

Back to Profitability”, The Australian, 20 April, p. 26. 

 

Davis, Aeron, 2007, The Mediation of Power, Routledge, London. 

 

Day, Mark, 2012, ‘In the Public Interest’, The Australian, 1 May, p. 13.  

 

Day, Mark, 2013, ‘Misjudgements from the Fink Out of Place in the Media World’, The 

Australian, 23 March, p. 15. 

 

Day, Mark, 2014, ‘The Next Half Century Beckons’, The Australian, 15 July, p. 16. 

 

Flew, Terry and Swift, Adam Glen, 2013, ‘Regulating Journalists? The Finkelstein Review, 

the Convergence Review and News Media Regulation in Australia’, Journal of Applied 

Journalism and Media Studies, vol. 2, no. 1, pp. 181-199.  

 

Gaber, Ivor, 2012, ‘Rupert and the ‘Three Card Trope’ – What You See Ain’t Necessarily 

What You Get’, Media, Culture & Society vol. 34, no. 5, pp. 637–646. 

 

Gillard, Julia, 2014, My Story, Bantam Press, London. 

 

http://neilchenoweth.com/2014/03/25/how-much-is-the-australian-losing/


16 
 

Griffen-Foley, Bridget, 2003, Politicians and the Media from War to Dismissal, Text 

Publishing, Melbourne. 

 

Griffen-Foley, Bridget, 2014, ‘Australian Newspapers Council’, in B. Griffen-Foley (ed), A 

Companion to the Australian Media, Australian Scholarly Publishing, North Melbourne, pp. 

57-8. 

 

[IIMMR] Independent Inquiry into the Media and Media Regulation (by Finkelstein QC, R. 

The Hon.), 2012, Report to the Minister for Broadband, Communications and the Digital 

Economy, 28 February. 

 

Kirkman, Deborah A., 1996, ‘Whither the Australian Press Council? Its Formation, Function 

and Future’, Australian Press Council, Sydney. 

 

Leys, Nick, 2012, ‘Print Watchdog Budget Doubles’, The Australian, 5 April, p. 8. 

 

Manne, Robert, 2011, ‘Bad News: Murdoch’s Australian and the Shaping of a Nation’, 

Quarterly Essay, vol. 43.  

 

McKnight, David, 2012, Rupert Murdoch: An Investigation of Political Power, Allen & 

Unwin, Crows Nest NSW. 

 

Mumbrella, 2014, ‘Chris Mitchell admits The Australian has not been profitable since 2008’; 

24 February, http://mumbrella.com.au/chris-mitchell-australian-struggled-profitable-since-

gfc-208815 

 

Murphy, Katharine, 2010, ‘Conroy Has “Hissy Fit”’, The Age, 11 October, p. 4. 

 

[NCA] News Corporation Australia, 2015, ‘Advertise with The Australian’, 

http://www.newscorpaustralia.com/brand/australian 

 

[NCA] News Corporation Australia, 2014, ‘Media Release: The Australian Launches 50
th 

Birthday Campaign’, 2 April, 

http://www.newscorpaustralia.com/brand/australian


17 
 

http://www.newscorpaustralia.com/sites/default/files/140402%20The%20Australian%2050th

%20birthday%20release.pdf 

 

O’Malley, Pat, 1987, ‘Regulation, Pseudo-Regulation and Counter-Regulation: The 

Operation of the Australian Press Council’, Media, Culture and Society vol. 9, no. 1, pp. 77-

95. 

 

O’Malley, Tom and Soley, Clive, 2000, Regulating the Press, Pluto Press, London. 

 

Paterson, James, 2013, ‘Conroy’s Media Regulation Proposals Fail the Public Interest Test’, 

The Australian, 13 March, p. 12. 

 

Pond, Nicholas, 2013, ‘Print $’s on the Line as Reader War Heats Up’, 

http://print21.com.au/print-s-on-the-line-as-reader-war-heats-up/67530 

 

Ricketson, Matthew, 2012, ‘The Finkelstein Inquiry: You Wouldn’t Read About It’, ABC 

The Drum, 21 May, http://www.abc.net.au/news/2012-05-21/ricketson-the-finkelstein-

inquiry3a-you-wouldn27t-read-about-/4022628 

 

Robertson, Geoffrey, 1983, People Against the Press, Quartet Books, London. 

 

Rosenbloom, Henry, 1978, Politics and the Media, Scribe Publications, Fitzroy, Vic. 

 

Stewart, Cameron, 2012, ‘Media’s Great Divide’, The Australian, 10 March, p. 15. 

 

The Australian, 2015, ‘About The Australian Plus’, https://theaustralianplus.com.au/about-us 

 

Thomas, Ryan J. and Finneman, Teri, 2014, ‘Who Watches the Watchdogs?: British 

newspaper metadiscourse on the Leveson Inquiry’, Journalism Studies, vol.15, no.2: pp. 172-

86. 

 

Tiffen, Rodney, 2012, ‘Finkelstein Gets a Bad Press’, Sydney Morning Herald, 14 March.  

 

Tiffen, Rodney, 2014, Rupert Murdoch: A Reassessment, NewSouth Publishing, Sydney. 

http://print21.com.au/print-s-on-the-line-as-reader-war-heats-up/67530
http://www.abc.net.au/news/2012-05-21/ricketson-the-finkelstein-inquiry3a-you-wouldn27t-read-about-/4022628
http://www.abc.net.au/news/2012-05-21/ricketson-the-finkelstein-inquiry3a-you-wouldn27t-read-about-/4022628


18 
 

 

[TNW] The Newspaper Works, 2014, ‘The Australian: Five Moments in History’, 2 April 

http://www.thenewspaperworks.com.au/the-australian-five-moments-in-history/ 

  

Young, Sally, 2011, How Australia Decides: Election Reporting and the Media, Cambridge 

University Press, Melbourne. 

 

Young, Sally, 2012, ‘Eleven Media Myths and Why they Matter’, Inside Story, 

http://insidestory.org.au/eleven-media-myths-and-why-they-matter 

 

 

Sally Young is an Australian Research Council (ARC) Future Fellow (FT130100215) and 
Associate Professor and Reader in Political Science at the University of Melbourne. With 
thanks to Maria Rae for collection of newspaper articles. Disclosure: The author has written a 
monthly column for Fairfax Media for two years. She participated in the debate about the 
reporting of the Finkelstein inquiry (Young 2012). She knows, or has worked with, several of 
the academics criticised by The Australian for their role in the inquiry. 
 

 

http://insidestory.org.au/eleven-media-myths-and-why-they-matter

